Épületfeltüntetés
Új épület építése vagy meglévő épület – az ingatlan-nyilvántartásban változást eredményező – bővítése esetén épületfeltüntetési eljárás lefolytatása szükséges. Ennek eredményeként az újonnan létesített építmény vagy építmények bejegyzésre kerülnek az ingatlan-nyilvántartásba (tulajdoni lap), valamint feltüntetésre kerülnek a nyilvántartási térképen.
Az új jogszabályok értelmében 2013. január 1. óta a használatbavételi engedély kiadásához, a használatbavételi tudomásulvételi eljárás lefolytatásához, a 2016. január 1. napjától bevezetett egyszerű bejelentéssel létesíthető lakóépületek esetén a hatósági bizonyítvány kiadásához szükséges az illetékes járási földhivatal által záradékolt Változási vázrajz feltöltése az Országos Építésügyi Nyilvántartásba (OÉNY).
Milyen esetekben szükséges?
Új építésű épületnél
Épület bővítésnél (ha változik az épület külső határvonala)
Régi - még fel nem tüntetett – épületeknél
Ha egy régebben épült épület valamilyen oknál fogva nem szerepel az ingatlan-nyilvántartásban, és nincs az épületre használatbavételi engedély, akkor, ha az épület 10 éven belül épült fennmaradási engedélyt, ha 10 évnél régebben épült hatósági bizonyítványt kell beszerezni.
Épület kiemelése – épület önálló ingatlanná alakítása
Ha a földrészletnek és a rajta lévő épületnek részben vagy egészben nem azonos a tulajdonosa
Milyen dokumentumok szükségesek hozzá?
Használatbavételi engedély (fennmaradási engedély, hatósági bizonyítvány)
Régi - még fel nem tüntetett – épületeknél
2013. január 1. előtt épült jogerős használatba vételi engedéllyel rendelkező építmények esetén a Változási vázrajzzal egyidejűleg a jogerős használatbavételi engedély egy eredeti példányát is be kell nyújtani az illetékes járási Földhivatalba.
2013. január 1. után kérelmezett használatbavételi eljárás esetén a használatbavételi engedélyt az Építési hatóság küldi meg a járási földhivatalnak.Ingatlan-nyilvántartási kérelem
Az elkészült épület ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséhez szükséges a tulajdonos által aláírt ingatlan-nyilvántartási kérelem, valamint 6.600 Ft igazgatási szolgáltatási díj megfizetése.
Az épületfeltüntetés folyamata
A megrendelést követően előre egyeztetett időpontban felmérjük az újonnan épült épületeket, épület részeket.
Elkészítjük a Változási vázrajzot, majd beadjuk azt a Földhivatalba.
A Földhivatal ellenőrzi a Változási vázrajzot, majd záradékol. (erre 10 nap áll rendelkezésére)
A záradékolt Változási vázrajzot elhozzuk a földhivatalból, majd feltöltjük az Országos Építésügyi Nyilvántartásba.
Az építési hatóság kiadja a használatbavételi engedélyt és megküldi azt a földhivatalnak.
A használatbavételi engedély megérkezése után a földhivatal elvégzi a változtatásokat a nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon.
Munkáinkat minden esetben teljes körű földhivatali ügyintézéssel vállaljuk.
További kérdéssel vagy megrendeléssel kapcsolatban keressen minket bizalommal.
Az épületfeltüntetés díjai (egy épület esetén)
Földhivatali adatszolgáltatás díja: 4000 Ft
Földhivatali vizsgálat (záradékolás) díja: 800 Ft
ingatlan-nyilvántartási eljárás díja: 6600 Ft
Földmérő munkadíja: árajánlat
Kapcsolódó jogszabályok
1997. évi CXLI. törvény az ingatlan-nyilvántartásról
109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény végrehajtásáról
313/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központról, valamint az Országos Építésügyi Nyilvántartásról
312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról
456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről és egyes építésügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról
2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól